2012 Zomerrit

In Zeeland is op 30 juni 2012 de Zomerrit van de Dutch Big Scoots verreden. De ritten van Dutch Big Scoots zijn inmiddels aan het uitgroeien
tot zeer goed bezochte evenementen. De ritten worden georganiseerd door DBS forumleden uit Nederland en België. Bij het uitzetten
van de ritten wordt zoveel mogelijk gekeken naar goed te nemen splitsingen en zo min mogelijk drukke kruispunten met verkeerslichten.
Vooraf wordt de route voor Garmin en TomTom beschikbaar gesteld. Waar nodig zijn er binnen de groep altijd ervaren rijders die een
splitsing geroutineerd afzetten. Eén van de kenmerken van een DBS rit is dat alle deelnemers, daar waar mogelijk, bij elkaar worden ge-
houden waardoor er een lang lint van een aantal honderden meters ontstaat. Dat dit de nodige bekijks trekt van omstanders en mede-
weggebruikers behoeft geen uitleg! Startpunt was dit keer de Zeeuwse plaats Goes. Voorafgaand aan de rit van zaterdag is spontaan
  “The Night before” ontstaan. Verschillende deelnemers (o.a. uit Amsterdam, Tilburg, Bemmel, Meijel, Almere en Houthalen-Helchteren)
hadden voor de vrijdagavond een overnachting in de buurt van Goes geboekt. Met hen is een mini-pré-ride gereden met nadien een wokbuffet.


 
Op de zaterdagochtend verzamelden zich bij Hotel van der Valk een breed scala aan motorscooters en MP 3’s. Motorscooters van werkelijk
allerlei merken waren te bewonderen. Aprilia, Yamaha, Fuoco, Nexus, Gilera, Piaggio, Honda, Suzuki en Kymco waren met diverse types
vertegenwoordigd met een cilinderinhoud van 150 tot 700 cc. Leuk om te merken dat DBS een steeds groter wordende groep motor-
scooterliefhebbers trekt uit werkelijk heel Nederland en een groot deel van België. Juist de diversiteit aan mens en scooter maakt het
geheel voor velen toegankelijk. Voorafgaand aan de start van de rit werd onderling kennis gemaakt met wederom nieuwe gezichten die,
gezien hun enthousiaste verhalen na de rit, de volgende keer weer graag meerijden.


 
De belangstelling voor de Zomerrit was met 34 motorscooters een succes te noemen, zeker gezien het feit dat toch menigeen de
nodige kilometers op de teller moest zetten om überhaupt in Goes te komen. Ook reden er een aantal “gewone” motoren mee. Rond
kwart voor 11 werd het sein voor vertrek gegeven. De motoren werden gestart en de rit kon beginnen. De route begon met een
uurtje dijkjes en kleinere weggetjes rijden door de “zak van Zuid Beveland”. Dorpjes als Nisse en Kwadendamme lagen op de route.
De eerste korte stop werd bereikt op de dijk tussen Wemeldinge en Kattendijke met mooi zicht op de Oosterschelde en de Zeeland-
brug waar we later overheen zouden rijden. Hier was tijd om de eerste ervaringen uit te wisselen; voor een aantal van de rijders was het
de eerste keer dat ze met een dergelijk grote groep rijders een rit maakten. Het rijden in een (grote) groep vergt altijd wat meer aanpassing
en extra oplettendheid van de rijder.
 

 
Om een groot deel van Zeeland te zien in korte tijd is het nodig om ook over enkele N wegen te rijden, via het Goese Meer en Wilhelmina-
dorp reden we over de Zeelandbrug naar Schouwen Duiveland. Het uitzicht op de Zeelandbrug over de Oosterschelde is vanaf een
motorscooter ook nog eens een veel mooiere beleving dan vanuit de auto. Schouwen Duiveland heeft weer een heel ander panorama
te bieden met een opener landschap met veel polders. Via de dorpjes Noordgouwe met een mooie kerkring, en Brouwershaven met een
intiem haventje in de dorpskern bereikte we Jachthaven Den Osse. Bij strandpaviljoen Jeanzz aan een kleine strandje aan het Grevelingenmeer
werd de lunch gebruikt. We troffen het met het weer en konden heerlijk op het terras zitten. Die anderhalve spetter die nog even viel werd
voor lief genomen. De motorscooters konden op de parkeerplaats mooi naast elkaar staan wat een prachtig plaatje opleverde.


 
Nadat de inwendige mens was versterkt konden we het tweede gedeelte van de rit aanvangen. De route moest noodgedwongen wat
worden aangepast aangezien alle wegen rondom de Brouwersdam waren afgesloten in verband met Concert at Sea. Via enkele andere
wegen hebben we de Oosterscheldekering bereikt. Mooi ook om een paar honderd meter lang niets anders te zien dan alleen maar motor-
scooters.


 
Via één van de eerste werken van het Deltaplan, de Veerse dam, reden we vervolgens Walcheren op. Vanaf Vrouwenpolder ging het
via kronkelweggetjes door de manteling langs Domburg. Op de nieuwe buitendijkse panoramaweg bij Westkapelle werd weer een
pauze ingelast. Op deze bijna westelijkste punt van Nederland heb je een mooi uitzicht op de monding van de Westerschelde, in de
verte zie je zelfs de kranen van het Belgische Zeebrugge. De deelnemers aan de rit konden hier even de benen strekken, de zilte Zeeuwse
lucht nog eens diep inademen. Dit was zeker nodig voor één van onze leden, hij beleefde benauwde momenten toen zijn motorscoot
in Domburg stilviel op een kruispunt. Samen met één van de achtergebleven ervaren rijders heeft hij met sputterende motor het rustpunt
bereikt. De aanwezige DBS pechhulpdienst had de diagnose snel gesteld; de bougiekabel zat niet goed vast. Het credo van Dutch Big Scoots
luidt niet voor niets, van leden voor leden.



 
Het laatste gedeelte van de route bracht ons uiteindelijk op de boulevard van Vlissingen, waar Michiel de Ruyter nog altijd fier op z’n sokkel
staat. Na een korte rit door binnenstad werd na 160 kilometer het eindpunt bereikt: een terras op de boulevard met zicht op zee.
Hier werd onder het genot van een drankje nog even nagekaart waarna een ieder weer op huis aanging. Een aantal deelnemers had op dat
moment al meer dan 300 km op de teller staan die dag, en waren dus nog lang niet thuis. Samengevat is rijden door Zeeland genieten
van schitterende vergezichten, polderlandschap, mooie bloemdijken in Zuid Beveland, de 5 kilometer lange Zeelandbrug en de Oosterschelde-
kering en water, veel water. In Zeeland rijden betekent ook het trotseren van de elementen, de zon was erbij maar zeker ook de wind
en een paar druppels regen. De reacties na de rit waren eensluidend positief. Wat is het leuk om met zo veel motorscooters een rit te rijden
en met elkaar over de gezamenlijke hobby of passie te praten en elkaars machine te bewonderen.

Van deze rit zijn staan een tweetal filmpjes op  en  Met speciale dank aan Dick voor opname en bewerking.

 
Verslag; Patrick en Mariette
Foto's; diverse leden DBS