(Tijdelijk) Terug bij een oude liefde…….  

Van Kymco bromscooter naar Motorscooter.

Na 8 jaar de Kymco People S bromscooter gereden te hebben, heb ik een aantal jaren geleden mijn motorrijbewijs gehaald en direct daarna een tweedehands Suzuki Burgman 400 motorscooter aangeschaft.
Ik moet zeggen dat de Burgman ontzettend lekker rijdt en hij mij een dusdanig goed en veilig gevoel gaf dat ik vrijwel meteen om was.

Nu kreeg ik van de Dutch Big Scoots de gelegenheid om een Kymco motorscooter te testen, aangeboden door Kymco Nederland.
Ik liet mij dat geen 2e keer zeggen en heb mij daarop ingeschreven. Vrij snel kreeg ik antwoord van DBS, ik mocht een Kymco motorscooter testen!


X-Town 300i ABS

De Kymco die ik aangeboden kreeg was een Kymco X-Town 300i ABS.

Deze motorscooter mocht ik ophalen bij PCS bromfietsen in Purmerend waar ik zeer prettig en vriendelijk geholpen werd.

De voorwaarden om de motor (in mijn geval 2 weken) te mogen testen waren:
- het meedoen met een DBS tourrit
- een verslag/review schrijven over mijn ervaringen      met de Kymco X-Town.

Aan het eerste gedeelte van de voorwaarden voldeed ik door met de DBS Lenterit mee te rijden. Daar konden de andere leden ook kennis maken met de Kymco X-Town.
Bij het eerste aanzien van de matgrijze Kymco X-Town vielen mij o.a. de mooie scherpe sportieve belijningen op.

Ik had direct het gevoel met een echte Kymco te maken hebben. Mooie scooter met een geheel eigen identiteit; dat was wat er als eerste in mij op kwam.


Prima rij-eigenschappen!

Het rijden met de scooter is prima, ik had ook niet anders verwacht, eerlijk gezegd.
De rijeigenschappen, rondom LED verlichting en een usb aansluiting maken het een motorscooter]die helemaal bij deze tijd past.
Qua vering is hij ietwat stug maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat het hier om een splinternieuwe, nauwelijks bereden model ging.
De spiegels staan wat dicht bij elkaar waardoor het zicht naar achter deels belemmerd werd door mijn armen die bij iedere instelling zichtbaar bleven in de spiegels.
Een verbeterpuntje dat wellicht door Kymco meegenomen kan worden mocht het model in de toekomst een upgrade krijgen.
De zitpositie is met mijn 1,74 lengte redelijk te noemen. Voor mensen die langer zijn dan 1,80 wordt het waarschijnlijk wat lastiger om een optimale zitpositie te verkrijgen.


De bagageruimte (nu we toch aan het muggenziften zijn) is te krap voor een integraal helm, wellicht dat een jet-helm wel zal passen.
Dit geeft al een beetje aan waar de scooter zich het best voor leent: Jet-helmpje op en heerlijk over een 80 km weg cruisen.

Uiteraard heb ik ook wat snelwegwerk gereden maar daarin komt een 300cc mijn inziens net even iets te kort. Ik kreeg de topsnelheid volgens GPS niet verder dan 120 km per uur en dat vind ik net te weinig voor lekker op een snelweg te rijden.
Hij kan het wel maar het houdt niet over.
Qua verbruik is hij behoorlijk zuinig.
1:24 moet haalbaar zijn, al ligt dat uiteraard ook aan je rijstijl.
Qua rijwindgevoeligheid gaat het allemaal wel goed, geen negatieve ervaringen hieromtrent.
  
De Kymco X-Town heeft een prachtig (vooral in de avond) verlicht dashboard, echt zeer mooi gedaan door Kymco.  Zie afbeelding hiernaast

Mijn totale indruk van de Kymco X-Town is vooral positief te noemen. 

Hier en daar wat kleine minpuntjes die wellicht met simpele veranderingen te verhelpen zijn. Het is voor mij geen motor die je lang op de snelweg moet gebruiken
(al ken ik leden die dat met een 300cc met veel plezier doen) maar wel op de buitenwegen en in steden want daar voelt deze Kymco X-Town zich uitstekend op zijn plaats.

Na zo’n 2800 km woonwerk verkeer gereden te hebben met de Kymco X-Town moest de scooter weer ingeleverd worden bij PCS bromfietsen.
Hen wil ik bedanken voor de service en het feit dat de X-Town daar afgehaald en teruggebracht kon worden.
Verder wil ik Kymco Nederland bedanken voor het vertrouwen dat zij mij gegeven hebben om de scooter 2 weken te mogen testen.
En natuurlijk dank aan Dutch Big Scoots, die deze actie door middel van hun website mede mogelijk hebben gemaakt.

Pluspunten Kymco X-Town:

- Goede rijeigenschappen
- Prachtige sportieve styling
- LED verlichting is zeer mooi
- Mat-grijze kleur staat hem goed
- Zuinig in verbruik
- Totale indruk is dik in orde



Geschreven door Donald de Jong

Minpunten Kymco X-Town:

- Spiegels mogen wat wijder uit elkaar staan
- De bagageruimte is aan de krappe kant
- Minder geschikt voor lang snelweggebruik
 -Voor mensen die langer zijn dan 1,80 wordt de    zitpositie wat lastiger